Munkajog Südtirol

     Hasznos információk az olaszországi        
                   munkavállalással
                      kapcsolatban




A munkaerőpiacon tevékenykedő szervezetek
A legutóbbi olasz munkaügyi reform a következőképpen határozta meg a munkaerőpiacon
tevékenykedő szervezetek körét és tevékenységüket:
Centri per l’impiego – az Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) tartományi munkaügyi
központjai, melyek illetékessége egy-egy tartomány földrajzilag behatárolt területére terjed ki.
Agenzie per il lavoro – magán munkaközvetítők, melyeknek a Munkaügyi és Szociális
Minisztérium engedélyével kell rendelkezniük.
Egyéb, hatósági engedéllyel rendelkező szervezetek: egyéb állami és magán szervezetek,
egyetemek, munkaügyi szaktanácsadók, középiskolák, önkormányzatok stb.
Az ÁFSZ munkaügyi központjai
Céljuk, hogy az álláskeresők részére egyre több lehetőséget teremtsenek a munkaerőpiacon
való elhelyezkedésre, továbbá támogassák a vállalkozásokat új munkahelyek létrehozása
érdekében. A munkaügyi központok szolgáltatásai ingyenesek. Tevékenységük a
következőkre terjed ki: ügyfélfogadás, tanácsadás, állásközvetítés, vállalkozói tanácsadás,
támogatások megváltozott munkaképességű és hátrányos helyzetű ügyfeleik részére.
 

Magán munkaközvetítők
A magán munkaközvetítőknek engedéllyel kell rendelkezniük ahhoz, hogy tevékenységeiket
elláthassák: közvetítés, toborzás és kiválasztás, támogatás az újra elhelyezkedéshez. Ezek a
szolgáltatások ingyenesek az álláskeresők részére, de a cégeknek fizetniük kell értük.
Az engedéllyel rendelkező magán munkaközvetítők listája megtekinthető a Munkaügyi
Minisztérium honlapján: www.lavoro.gov.it. A honlapon minden információ megtalálható a
magán munkaközvetítők különböző fajtáiról és szolgáltatásairól.
Az engedéllyel nem rendelkező szervezeteknek tilos a munkaközvetítés.
Egyéb, hatósági engedéllyel rendelkező szervezetek
Miután a törvény által szabályozott módon vagy egyéb, könnyített eljárás keretében
megszerezték az engedélyt, ezek a szervezetek is jogosultak állásközvetítésre,.
Az állami és magán egyetemek, egyetemi alapítványok törvény által szabályozott módon
szerezhetik meg az engedélyt.
Könnyített eljárás keretében önkormányzatok, iparkamarák, állami és államilag elismert
középiskolák, különböző országosan elismert társaságok, szervezetek, alapítványok és egyéb
jogi személyiséggel rendelkező szervezetek kaphatnak engedélyt a munkaügyi
szaktanácsadók országos testületének döntése alapján.
További információk: www.lavoro.gov.it
A fent említett szervezetek kapcsolatban állnak egymással a Nemzeti Állásbank (Borsa
continua nazionale del lavoro) elnevezésű információs rendszerben, hogy az ügyfeleik
könnyebben tudjanak elhelyezkedni. A bevándorlással, a munkaügyi ellenőrzéssel és a
munkaügyi vitákkal kapcsolatos összes kérdés a provinciákban lévő Munkaügyi Minisztérium
helyi kirendeltségeihez tartozik.


Munkaszerződés típusok
A 2003-as munkaügyi reformok hatályba lépését követően számos munkaszerződést
felülvizsgáltak, és néhány új szerződéstípust is létrehoztak.
A legfontosabb szerződéstípusok (részletesebb információk a hatályos jogszabályokban):
pályakezdő munkaszerződés, projekt-alapú foglalkoztatás, alkalmi munka, részmunkaidős
foglalkoztatás, megbízási szerződés, kiküldetés, készenléti munka, gyakornoki
munkaszerződés stb. Ezek közül a legfontosabbakat mutatjuk be röviden.
A gyakornoki foglalkoztatás
A gyakornoki munkaszerződés célja, hogy a jelölt a cég által biztosított képzéssel elsajátítsa a
szakmát. A munkáltató fizeti a törvényileg meghatározott járulékokat. A képzéssel
kapcsolatban célszerű megnézni az idevágó regionális weboldalakat, ugyanis ez az adott régió
hatáskörébe tartozik.
A gyakornoki munkaszerződésnek három fő típusa van:


15-18 évesek számára, melynek célja egy szakmai végzettség megszerzése és egyéb
kedvezmények a munkaerőpiacra való bejutáshoz. Ezt a szerződést legfeljebb 3 évre
lehet kötni.

18-29 évesek számára olyan szerződés köthető, mely munka mellett meghatározott
szakmák elsajátítását, és bizonyos műszaki készségek megszerzését célozza. Ez a
szerződés 2-6 év közötti időtartamra köthető. Olyan 18-29 éves személyek számára, akik közép- vagy felsőfokú végzettséget
szeretnének.
 

A fenti szerződések mindenfajta tevékenységi ágazatra alkalmazhatók. A gyakornoki
szerződésnek írásos formában kell lennie, és tartalmaznia kell, mit vállal a gyakornok: a
képzési tervet és hogy milyen végzettséget szerez foglalkoztatásának befejeztével. A
munkáltató gyakornok foglalkoztatása esetén adókedvezményben részesül.
További információ: www.lavoro.gov.it
Projekt-alapú munkaszerződés
Folyamatos és koordinált együttműködési szerződéstípus, ami kapcsolatban van egy vagy
több meghatározott projekttel, amit az eredmény elérése érdekében időbeli korlát nélkül,
önállóan irányít a munkavállaló. A szerződésnek tartalmaznia kell a vállalt szolgáltatásokat és
feladatokat.
A szerződést írásos formában kell létrehozni, és a következő elemeket kell tisztázni a munka
megkezdése előtt:


a munkaviszony ideje (ez lehet határozott vagy határozatlan idő, hiszen a
munkaviszony a projekt befejezéséig tart)a projekt leírása, a program és a munkavégzés periódusának terjedelme pénzbeli térítések és azok megállapításának feltételei, költség-visszatérítés
szabályozása

a munkavállaló és az ügyfél között egyeztető nyomtatványok a szolgáltatásnyújtásról
bármilyen egyéb eszköz a munkavállaló egészségének és biztonságának megőrzése
érdekében



A szerződés megszűnik, ha a projekt teljesül. A szerződést felmondani lejárat előtt csak
jogszerű indokkal lehetséges vagy a felek által meghatározott módon.
További információ: www.lavoro.gov.it
Képzés és pályaorientáció
A képzési tapasztalatszerző program egy közbenső időszak a tanulás és a munka között,
melynek célja, hogy segítsen a fiataloknak a szakmaválasztásban. Ez a képzési időszak nem
munkaviszony, csak akkor lesz az, ha a szervező cég és egy munkáltató között erről egyezség
születik. Ennek az egyezségnek többek között tartalmaznia kell egy képzési és pályaválasztási
tervet. A képzési tapasztalatszerző program gondoskodik szakmai vezetőről is, a szerződésben
részt vevő cég pedig egy felelős személyről.
A program időtartama 4 és 24 hónap között változhat. A résztvevőknek rendelkezniük kell a
kötelező alapfokú végzettséggel. A programmal kapcsolatos minden ügyintézés a régió
hatáskörébe tartozik.
A munkaviszony szabályozásáról
A munkáltató köteles aláírt nyilatkozatot adni a munkavállalónak, amely tartalmazza a
legfontosabb adatokat és információkat a munkaviszonyból fakadó jogok és kötelezettségek
tekintetében.
 

A munkavégzés helye és ideje
A munkavégzés helye rögzítve van a munkaszerződésben, kivéve, ha a felek ettől eltérően
rendelkeznek.
Az átlagos munkaidő 40 óra/hét, amit nem szükséges feltétlenül hetekhez kötni, de
mindenképp 7 napos periódusokban kell mérni. Kollektív szerződés esetén, a heti 40 órától el
lehet térni, ha az a munkavállalónak kedvezőbb. Ha van kollektív szerződés, ha nincs, a heti
48 órát nem lépheti át a munkaidő, beleértve a túlórát is. A heti 48 órás munkavégzés, 7 napos
periódusban számolva, legfeljebb 4 hónapig terjedhet. A munkaidőkeret elvét alkalmazva
túlléphető a heti 48 óra, ha ugyanabban a periódusban vannak olyan hetek, ahol a heti
munkaidő kevesebb, mint 48 óra. Minden 7 nap után, a munkavállalónak joga van 24 óra
folyamatos pihenéshez és legkevesebb évi 4 hét fizetett szabadsághoz.
 

Túlóra
A maximális heti munkaidő - a túlórával együtt - nem lépheti át a 48 órás átlagot.
Éjszakai műszak
Éjszakai műszaknak az éjfél és reggel 7 óra, illetve az este 10 és reggel 5 óra közti
munkavégzést tekintjük. Éjszakás az a munkavállaló, aki a teljes munkaidejéből legkevesebb
3 órát tölt el éjszakai műszakban vagy aki munkájának egy részét éjszakai műszakban végzi,
ahogy az a kollektív szerződésekben is le van fektetve. Egyéb esetben, ha a kollektív
szerződés nem tér ki rá, éjszakásnak azt a munkavállalót tekintjük, aki évente legalább 80
napot éjszakai műszakban dolgozik. Büntetést von maga után, ha gyermeket vagy terhes anyát
éjszakai műszakra osztják be éjfél és reggel 6 óra között. Az utóbbi esetben a terhesség
megállapításától, vagy a munkáltató tudomás szerezésétől, a szülés után egy évig terjedő
időszakra érvényes a korlátozás.




 

A következő munkavállalók utasíthatják vissza az éjszakai műszakot: nők 3 év alatti
gyermekkel vagy olyan dolgozó apák, akik olyan dolgozó nővel élnek együtt, akinek 3 év
alatti gyermeke van, 12 év alatti gyermeket egyedül nevelő szülő illetve otthoni ápolást is
ellátó személy.


Munkabér
A fizetést általában kollektív szerződés szabályozza. A munkáltatónak mindig csatolnia kell a
részletes bérkimutatást, mindazokkal a tételekkel, amelyekből a munkabér összeáll (pl.
éjszakai pótlék), továbbá a járulékokat és adókat is fel kell tüntetni.
A fizetési időszakot (havi, heti stb.) szintén a kollektív szerződés szabályozza, amely
általában utólagos bérfizetést ír elő. A munkaviszony végén járhat végkielégítés (TFR) is.
Olaszországban a béreket rendszerint banki átutalással fizetik.
 

Betegszabadság és munkahelyi baleset 
A beteg munkavállalónak bejelentési kötelezettsége van állapotáról a munkáltatója felé,
melynek idejét és módját a kollektív szerződés határozza meg. A beteg munkavállaló köteles
elmenni kivizsgálásra és a háziorvosához, aki erről kiállít egy igazolást.
2005. június elsejétől a háziorvos köteles elküldeni az orvosi igazolást az Országos
Társadalombiztosítási Intézetnek. Az igazolásnak tartalmaznia kell a betegség kezdő és
várható befejeződésének idejét. A munkavállaló kötelezettsége, hogy a betegség kezdetétől
számított két napon belül ajánlott küldeményként elküldje a munkáltatójának a háziorvos által
kiállított igazolást. A betegszabadság első három napjára a teljes fizetés jár, amit a munkáltató
fizet, a negyedik naptól a társadalombiztosítási pénztár fizeti a betegségi ellátást (táppénzt),
amely évente maximum 180 nap lehet.
 

A munkaviszony megszűnése
Az olasz jog szerint a munkaviszony a próbaidő lejárta után a következőképp szűnhet meg:
a) a szerződés felmondása a cég vagy a munkavállaló által egy átmeneti, munkahely-megtartó
időszak lejárta után (felmondási védelem), vagy a törvény által elismert munkaképtelenség
tartós fennállása miatti rokkantnyugdíjra, illetve öregségi nyugdíjra való jogosultság esetén;
b) a szerződés munkáltató általi felmondása 60 éven felüli munkavállaló esetén, ha öregségi
nyugdíjra válik jogosulttá, és a törvényben megengedett módon nem kérte a munkaviszony
folytatását;
c) a szerződés felmondása a munkáltató által;
d) a szerződés felmondása a munkavállaló által;
e) rendkívüli felmondás;
f) halál esetén.
Szociális biztonság
Az olasz szabályozás szerint a társadalombiztosítási ellátások feltétele az érvényes
munkaszerződés. A TB járulékokat a munkáltató vonja le a munkavállaló fizetéséből.
Az INPS (Instituto Nazionale Previdenza Sociale) az országos TB pénztár, amely szociális
ellátással foglalkozik.









A következő ellátások tartoznak a társadalombiztosítási ellátások körébe: nyugdíj,
rokkantnyugdíj, külföldön végzett munka utáni biztosítás.
A foglalkoztatáshoz kapcsolótó biztosítások pedig a következők: álláskeresési, táppénz,
anyasági, családi ellátás, végkielégítés. További információ megtalálható az INPS
weboldalán: www.inps.it
Diplomák, szakképzettségek elismerése
A 2005/36/CE irányelv hatálybalépéséig a végzettségek elismertetését két európai irányelv
szabályozza: a 89/48 CEE és a 92/51/CEE, melyeket Olaszországban a 115/92 és a 319/94
jogszabály tartalmaz.
Ez a rendszer nem foglalja magában azokat, akik másik tagállamban szeretnék folytatni
tanulmányaikat. Nem minden szakmánál merül fel a szakmai elismertetés, csak a szabályozott
szakmáknál. A szabályozott foglalkozásokkal kapcsolatban érdeklődjön a célország megfelelő
szervénél, vagy az adott szakmát képviselő szervnél. A szabályozott szakmák és az
elismerésben illetékes szervekről bővebben a következő oldalon olvashat:
http://ec.europa.eu/internal_market/qualifications
Alapjában véve automatikus a diplomák elismertetése. Az elismertetési eljárás akkor
kezdődik, amikor az elismertetési kérelmet beadják a releváns szervezethez. A kérelmet a
tagállam illetékes hatósága vizsgálja meg összehasonlító értékelés alapján: a hatóság
összehasonlítja a kiinduló tagállam oktatási rendszerét a sajátjával. Ha a vizsgálat
eredményeként releváns különbségekre derül fény a képzés tatalmában, az illetékes hatóság
kompenzációs intézkedéseket hozhat (pl. felzárkóztató képzés, különbözeti vizsga). Az
elismertetési eljárást a kérelmezéstől számított 3-4 hónapon belül kell elvégezni. A kérelem
elutasítása esetén vagy abban az esetben, ha nem érkezik válasz a határidő lejártáig,
fellebbezést lehet benyújtani a célország igazságügyi szerveihez, vagy az elismertetéssel
foglalkozó hatósághoz. Olaszországban 10 minisztérium foglalkozik szakképesítések
elismertetésével. Különösen egészségügyi szakmák elismertetésével kapcsolatban látogassa
meg a következő oldalt: http://www.ministerosalute.it/professioniSanitarie/ A weboldalon
letölthető kérelmek is vannak. Az általános eljárás nem foglalja magában a szabályozott
szakmákat, melyeket a 6 szektorra vonatkozó direktívák tartalmaznak. Azok az olasz
szakmák, melyeket a szektorális direktívák lefednek, a következők: általános orvos,
szakorvos, nővér, szájsebész, szülész, állatorvos, gyógyszerész, építész, ügyvéd.
 

További információ: 

Presidenza del Consiglio dei Ministri- Dipartimento per il
coordinamento delle Politiche comunitarie via Giardino Theodoli, 66 00186 Roma;
www.politichecomunitarie.it
 

Közszolgálati munkavégzés külföldi végzettséggel
Azokon a munkakörökön kívül, melyek olasz állampolgárok számára vannak fenntartva
(vezetői posztok, diplomáciai tevékenységek, stratégiai munkakörök, rendőrségi erők) EU-s
állampolgároknak is lehetőségük van közszolgálati munkát végezni Olaszországban. A
külföldi állampolgárok felvételi vizsgán való részvétele a releváns végzettség elismertetése
után lehetséges.



Adók és a munkabér terhei
Olaszországban komplex és változatos adózási rendszer van érvényben.
Kétfajta adózás létezik: közvetlen és közvetett adóztatás. Mindegyik pénzügyi törvény 3
részből áll. Az első részben vannak azok a jogszabályok, melyek az adózást és az általános
feltételeket szabályozzák, a másodikban az adó mértékének kiszámítását szabályozó
jogszabályok, és a harmadik részben pedig az adó beszedésére vonatkozó szabályok. A
közvetlen adók a jövedelmet és az ingatlant terhelik, a közvetett adók a vagyonátruházást,
fogyasztást.
 

KÖZVETLEN ADÓK: ennek az alapja az IRPEF, vagyis a személyi jövedelemadó, az IRPEG
/IRES, ami a jogi személyek jövedelemadója, és az IRAP, a produktív tevékenységek
regionális adója. A közvetlen adók évente fizetendő, progresszív adófajták. Bármelyik
banknál, postahivatalnál vagy a Concessionarionál befizethető a megfelelő F24-es
formanyomtatvány és a jövedelemnyilatkozatok (730 vagy UNICO) segítségével. Ezeket
elektronikus úton, vagy a munkáltatón vagy a CAF-on keresztül lehet megtalálni.
 

Az Olaszországban jövedelmet szerzett külföldi állampolgároknak is adófizetési
kötelezettségük van az olasz állam felé (IRPEF), kivéve, ha erről kettős adóztatást elkerülő
egyezmény máshogy rendelkezik.
A hatályban lévő egyezményekről bővebb információ található az adóhivatal (Agenzia delle
Entrate) honlapján: www.agenziaentrate.it
A személyi jövedelemadók tekintetében azok számítanak külföldinek, akik kevesebb mint 183
napja (szökőévben 184) vannak bejegyezve a lakcím nyilvántartásban, és aki nem rendelkezik
se telephellyel, se tartózkodási hellyel Olaszország területén.
Az olasz szabályozás szerint a külföldi adófizetők ott rendelkeznek “pénzügyi székhellyel”,
ahol jövedelemre tesznek szert, vagy, ha több településen is szereztek jövedelmet, ott, ahol a
legmagasabb a jövedelmük. Olaszországban végzett tevékenység után a következők
számítanak adókötelesnek:
- munkaviszony, független vagy vállalkozási tevékenység stb.
- nyugdíj és összevont járadékok
- ingatlan (föld és építmények) Olaszországban
Munkaviszonyból származó jövedelem:
Majdnem minden egyezmény a tartózkodási országot jelöli meg, mint adózási helyet, ha a
következő feltételek fennállnak:
- A munkavállaló kevesebb mint 183 napja folytat kereső tevékenységet
Olaszországban
- A jövedelem külföldi vagy olasz szervezettel nem rendelkező munkáltatótól származik
Ezekben az esetekben a jövedelmet nem kell bevallani az olasz államnak.
Önálló tevékenységből származó jövedelem:
Külföldi által Olaszországban végzett önálló tevékenységből származó jövedelem adóköteles,
ha ezt a tevékenységet rendszerint fix helyen végzi (pl. orvosi rendelő, ügyvédi iroda), kivéve,
ha kettős adóztatást elkerülő egyezmény zárja ki az olaszországi adófizetést.





KÖZVETLEN ADÓK: amelyek vagyoni átruházásra vonatkoznak pl.: illetékek (lízing,
bizonyos polgárjogi aktusok, jegyzői díjak stb.
A hatályos jogszabályok szerint minden adófizető magánszemélyt egy 16 jegyű
karaktersorozat azonosít, a jogi személyeket 11 jegyű (Codice Fiscale).
A megszerzéséhez az Agenzia delle Entrate–hez kell fordulni, és érvényes azonosító okmányt
kell bemutatni. A jövőben interneten is lehet majd adóazonosítót igényelni.
További információkért látogasson el a Pénzügyminisztérium honlapjára: www.finanze.it